Two Point Museum (PC)




Two Point Museum-menu

Items:Spelconcepten:Speeltips:
Een bovenaanzicht van het Bungle Wasteland-Museum in een woestijnlandschap. Het Museum is gevuld met vele Prehistorische en Botanische Museumstukken, plus enkele Wetenschappelijke apparaten. Rechtsboven zijn de twee Helipads te zien.

Bungle Wasteland

Vrijspelen door: bereik Curator Class III
Klimaat: warm, droog
Geld: 200 000
Explorer Upgrade Pack: 1 onderdeel van Jab Maestro (Gemiddelde kwaliteit) in Inventory
Deze oase was ooit een veelbelovend Bungle-onderzoekscentrum, maar toen veranderde het water in groene smurrie, en Bungle heeft de faciliteit bij wijze van spreken laten verkommeren en in verval geraken. De bedoeling is dat je de oase weer gezond maakt, en er en passant een Museum van maakt.

Op deze pagina:
Voor je begint: materiaal verzamelen en Custom Contraptions bouwen
Een blik op de Bungle Burrows-kaart leert je, dat er weinig Museumstukken te ontdekken vallen. De oplossing? Als er niet genoeg Museumstukken voorhanden zijn, maak je ze gewoon zelf in de Workshop! Voor het vervaardigen van Museumstukken die als Custom Contraptions bekend staan, gelden er wel enkele speciale spelregels.

Om een Custom Contraption te kunnen bouwen, heb je eerst een bouwplan, een Blauwdruk zeg maar, nodig. Die kan je vinden in bepaalde POI's van de Bungle Burrows-kaart.

Naast een bouwplan heb je ook een bepaalde hoeveelheid materiaal nodig. Deze bouwmaterialen vind je eveneens in sommige Bungle Burrows-POI's, met name in:Het vijfde bouwmateriaal, Mulch, vind je niet in een POI; je verzamelt Mulch door Planten-Museumstukken te "mulchen" in een Mulch-o-Matic.

Zodra je een bouwplan en genoeg bouwmaterialen bezit, kan je een Custom Contraption bouwen in de Workshop. Zo'n Museumstuk wordt echter gebouwd door een Science Expert, en niet door een Conciërge!

Iedere Custom Contraption komt in drie versies: een basisversie, een upgrade van die versie, en een laatste upgrade van die tweede versie. Het aantal upgrades wordt aangegeven door een Romeins cijfer. Nemen we als voorbeeld de Spa Point. De basisversie noemen we Spa Point I, de upgrade daarvan is Spa Point II en de upgrade dáárvan is Spa Point III. Simple comme Bonjour. Om een upgrade vrij te spelen, moet je een speciale uitdaging volbrengen. Bij de Spa Point I moet je de Spa Point bijvoorbeeld tonen aan vijftien Bezoekers. Dan kan je versie II bouwen (en de eerste verkopen). Voor versie III moet je Spa Point II aan vijftig Bezoekers tonen.
Een hogere versie van een Custom Contraption genereert méér Buzz en Kennis, maar heeft ook meer bouwmateriaal nodig.
terug naar bovenTerug naar boven

Hoofdstuk 1
"Experimenteer met een verlaten Onderzoekscentrum, en kijk eens na waarom de oase groen geworden is." - Spelbeschrijving

Diep in de Woestijn ligt de opgegeven Bungle-onderzoeksfaciliteit. Addertje onder het gras: het onderzoekscentrum ligt onder de grond, wat je Expedities er niet makkelijker op zal maken (hier en daar is immers het plafond naar beneden gekomen, als je begrijpt wat ik bedoel).
In Bungle Wasteland begin je met een extra Helipad, en kan je dus twee Expedities tegelijk doen. Dit houdt echter ook gevaren in: let goed op je Geld, en hou je Museum goed in het oog - voorzie genoeg Personeel zodat het Museum ook tijdens Expedities goed blijft draaien.

Speeltips:
  • Het eerste wat je moet doen als je begint, is je Museumgebouw groter maken. Op het Speelveld vind je enkele afvalobjecten die je kan verkopen voor wat Geld, wat je tweede prioriteit is. Riep er iemand "Oud IJzer"?

  • Bij de start bezit je reeds één Onderdeel van een Flying Machine.

  • Aan het begin van dit hoofdstuk wordt het Drill-Vrachtobject (een simpele drilboor) vrijgespeeld, en je hebt meteen zo'n Drill nodig om de toegang tot het Onderzoekscentrum te "deblokkeren". Om een Drill te bouwen, heb je Metaal nodig, dat je in Oreful Quarry kan vinden. Dit leidt tot de gekke situatie dat een POI achter een Obstructie, toegankelijk is vóór je de Obstructie opruimt...
    Met het opruimen van de "ingangsobstructie" speel je meteen de blauwprint voor de Spa Point I vrij.

  • Op een gegeven moment moet je Museumstukken van drie thema's tentoonstellen. De duidelijke keuze is Prehistory, Botany en Science, aangezien je sommige Planten op de Bone Belt-kaart kan vinden, en dus wel een Prehistory Expert kunt gebruiken.

  • Met het Analyseren van een Sickly Pear worden het Plant Camouflage-Vrachtobject en de Mulch-o-Matic I vrijgespeeld. Dit geeft je de gelegenheid, de Swallow Hollow-Obstructie op te ruimen en Expedities te doen naar Chomper Jungle, zonder te moeten vrezen voor een MIA-Event. Je maakt Mulch door een Plant-Museumstuk op te pakken en dit bovenop de Mulch-o-Matic neer te zetten.

Vrijgespeeld bij eerste ster:
  • Desert Twigs
  • Illness Elixir (Vrachtobject)
terug naar bovenTerug naar boven

Hoofdstuk 2
"De oase is alleen maar slechter geworden. Er moet toch iéts in Bungle Burrows te vinden zijn, dat kan helpen..." - Spelbeschrijving

Sophie Nova's idee om de oase weer vruchtbaar te maken, heeft dus het tegenovergestelde effect gehad (gebeurt wel vaker met ideeën van managers). Hoofdstuk 2 is niet zo lang, en je speelt er enkele leuke Museumstukken in vrij.

Speeltips:
  • Bij de start krijg je Bungle Key Card 2, wat je toelaat, nóg een Obstructie op te ruimen. Je krijgt eveneens de Bungle Booster Box. Over die Bungle Booster Box kan je discussiëren. Het is eigenlijk een soort Sponsordeal, die vijf Buzz en één Kennis bij Bezoekers genereert. Dat zijn héél lage cijfers, en bovendien wordt die Booster Box verondersteld, de Bezoekers te vervelen. Als ik de Bezoekersgedachten bekijk, blijkt die Verveling al bij al goed mee te vallen - ik lees nooit negatieve gemoedstoestanden! Theoretisch kan je de Booster Box verwijderen éénmaal je de ermee geassocieerde sterdoelen hebt behaald. Of je dat nu doet of niet, zal mijns insziens weinig invloed hebben op het verdere spelverloop.

  • Na het bouwen van de Judgement Clouder I speel je de Scent Situator vrij.

Vrijgespeeld bij tweede ster:
  • Flowering Cactus
  • Science Bin
terug naar bovenTerug naar boven

Hoofdstuk 3
"Sommige klusjes zijn te gevaarlijk voor Menselijk Personeel. Gelukkig heeft de Wetenschap hier een oplossing voor..." - Spelbeschrijving

De oase is nog steeds groen - groene smurrie waar het water zou moeten zijn. In je Museum verschijnen her en der slijmerige sludge-ophopingen, die door Robo Janitors verwijderd moeten worden. Technologie is prachtig... áls het werkt.

Speeltips:
  • Bij de start worden de Robo Charger I en de Deluxe Drill vrijgespeeld. Bouw die Robo Charger - later zullen je Robots hem nodig hebben. Zelfs als je nog geen Robots hebt, krijg je dan toch Buzz en Kennis van die Robo Charger.

  • Ik raad aan, twéé Robo Janitors te bouwen: één voor alle klusjes, en één die je enkel en alleen sludge laat verwijderen.

Vrijgespeeld bij derde ster:terug naar bovenTerug naar boven

Hoofdstuk 4
"De robots, de inrichting en zelfs je eigen Personeel zijn op hol geslagen. Deze tijden vereisen nog méér robots." - Spelbeschrijving

De problemen blijven zich opstapelen. Wordt het water van de oase weer helderblauw of blijft het voor altijd groene smurrie? Aan jou om de zaak te redden...

Speeltips:
  • Aan de start krijg je Bungle Key Card nr 3, wat je toelaat de bijhorende Veiligheidsdeur (Obstructie) te openen. Eveneens moet je de weg naar het Shock Labs-POI vrijmaken met een Deluxe Drill. Deze laatste heeft een productieprijs van vijftienduizend pegels, dus gebruik je Geld verstandig. Want het Bungle Wasteland-Museum heeft relatief lage Winstcijfers, althans in dit Hoofdstuk...

  • Heb je moeite om genoeg Wetenschaps-Buzz te genereren? Voer dan een Wetenschapscampagne in je Marketingkantoor!

  • Je hebt minimum twee Robo Security Guards nodig voor de Expeditie naar Haywire Bungle Mainframe.

Vrijgespeeld bij vierde ster:
  • Spare Life (Perk)
  • Big Knowledge Boost (Perk)
terug naar bovenTerug naar boven

Hoofdstuk 5
(Spelbeschrijving volgt later)

Maak de oase weer gezond in dit laatste hoofdstuk!

Speeltips:
  • Om je Museumniveau vijf keer te verhogen, zal je flink moeten uitbreiden. Zoek Museumstukken en stel ze tentoon, breid je Gebouw uit en bouw eventueel nieuwe Personeelsruimtes en Camera Rooms.

  • Ondertussen blijft de oase groene smurrie creëren. Deze brij verlaagt Geluk bij je Bezoekers met tien procent, dus laat je Robo Janitor(s) nog steeds de boel schoonmaken.

Vrijgespeeld bij vijfde ster:
  • Bungle Burrows Mega Map
  • Bungle Burrows Map
terug naar bovenTerug naar boven

In de Zandbak
"Techreus Bungle heeft zijn oude hoofdkwartier opgegeven, wat een enorme leegte achterliet, maar ook een heleboel ruimte voor Museumactiviteiten." - Spelbeschrijving

Bungle Wasteland leent zich in de Zandbak prima voor een Wetenschappelijk Museum, maar het warme en droge woestijnklimaat laat ook veel Prehistorische en/of Botanische Museumtentoonstellingen toe.
terug naar bovenTerug naar boven


Terug naar de Locaties-site