Two Point Museum-menu
Items:Spelconcepten:Speeltips: | |
Wailon Lodge
Vrijspelen door: haal 1 ster in Memento Mile
Klimaat: gematigd
Geld: 100 000
Explorer Upgrade Pack: Haunted Portrait (Epische kwaliteit) in Inventory
Klaar om te griezelen? In Wailon Lodge stel je veel bovennatuurlijke Museumstukken tentoon, en eveneens enkele interessante Planten. Wailon Lodge is eveneens een "Dierentuin" waarin je geen Dieren, maar Spoken aan je Publiek toont! Uiteraard moet je dan wel weten hoé je dat doet, en precies daarover gaat de inleiding.
Op deze pagina:
Voor je begint: Spoken tentoonstellen
Wie zei dat Spoken niet bestaan? In Wailon Lodge kan je ze zelfs tentoonstellen! Het tonen van Spoken kan héél lucratief zijn (ze hebben dikwijls hoge Buzzwaarden), maar er is eveneens een addertje onder het gras.
Allereerst heb je een speciale Kamer nodig, namelijk de Polterguest Room. Je bouwt die Kamer zo groot als je wil, en hoe groter je de Kamer bouwt, hoe meer Spoken er tegelijk in passen. Heb je je Polterguest Room gebouwd, dan moet je het Décor instellen door op de Kamer te klikken. De meeste Spoken vragen immers een omgeving die goed aanvoelt voor hen. De mogelijke Décors zijn:
- Dark Age
- Hotel
- Industrial Age
- Natural
- Sunken
Vervolgens is het de bedoeling, dat je de Kamer decoreert met Objecten, liefst Objecten die bij het Décor passen: een open haard, tafels, stoelen, ... ieder Décor heeft zijn eigen bijpassende Objecten. Als je de Polterguest Room decoreert, zal je merken dat de gegenereerde hoeveelheid Buzz omhoog gaat tot maximale Decoratie, net als bij "gewone" Museumstukken het geval is.
Tijd om je Spoken in de Polterguest Room te stoppen! Of een Spook zich goed voelt of niet, is afhankelijk van drie aspecten:
- De Polterguest Room zelf. Past het Décor bij de wens van het Spook? En hebben ze Entertainment-Objecten ter beschikking? Alle Objecten in een Polterguest Room dragen bij aan de Decoratie, maar niet ieder Object geeft Entertainment! Kijk bij het decoreren na of het Object dat je plaatst, Entertainment biedt.
- De Wensen van het Spook. Ieder Spook heeft een "rider" van wensen, die bijdragen aan hun Geluk. Sommige Spoken willen een Open Haard of een Boekenkast, ze willen het gezelschap van bepaalde andere Spoken of juist géén gezelschap, of hun Polterguest Room moet van een bepaalde grootte zijn. Iedere Wens die je inwilligt, geeft een Buzz Bonus.
- De Gesteldheid van het Spook. Spoken hebben een Peace-meter, die je kan zien als je op het Spook klikt. En zoals de staat van een Museumstuk met de tijd achteruit gaat, zo wordt de Peace van een Spook steeds kleiner en kleiner. Als niet aan hun wensen qua Décor en Polterguest Room voldaan is, gaat de achteruitgang sneller. Wanneer de meter helemaal leeg is, wordt het Spook razend en breekt uit zijn/haar Polterguest Room, waarna Supernatural Experts en/of Conciërges met Ghost Capture-promotie(s) ze weer moeten vangen.
Ieder Spook heeft een Patience-waarde, tussen en drie. Als een Spook uitbreekt, gaat deze waarde achteruit; bereikt de Patience-waarde nul, dan verdwijnt het Spook van het speelveld om nooit meer terug te keren, en moet je ter vervanging op Expeditie. Gelukkig kunnen jouw Supernatural Experts de Peace van een Spook weer omhoogkrikken, net zoals andere Experts de staat van Museumstukken kunnen herstellen. De Supernatural Expert voert een soort therapeutisch gesprek met het Spook, waardoor zijn/haar Peace weer toeneemt. Zo is het mogelijk, je Spoken continu in je Museum te houden, maar let wel op: ten eerste moet je genoeg Supernatural Experts in dienst hebben zodat ieder Museumstuk, Spook of niet, de nodige aandacht krijgt; en ten tweede is het bij mij al gebeurd dat het "therapeutisch gesprek" bugged was en geen effect had, met het uitbreken van het Spook tot gevolg. Voor Supernatural Experts is er een Spirit Whispering-Opleiding beschikbaar, waardoor ze Spoken sneller weer "hersteld" krijgen.
Terug naar boven
Hoofdstuk 1
"Vorm een Hotel waar het spookt om tot een Museum voor het Bovennatuurlijke en méér, met wat hulp van de dode eigenaar ervan." - Spelbeschrijving
Dit oude Hotel vormt de omgeving waarin je je Museum zal oprichten. Het beschikbare Gebouw heeft de vorm van een rechthoek waaruit een stuk werd weggesneden (je herkent het stuk aan de Grafzerk). Het Gebouw vergroten kan niet - nog niet - maar als start voldoet het prima.
Speeltips:
- Draai het speelveld zodat de Grafzerk rechtsonder ligt, en bouw je Personeelsfaciliteiten aan de linkerkant. Zo kan je in verdere hoofdstukken het Gebouw uitbreiden, waardoor je meer ruimte voor al die nieuwe Museumstukken ter beschikking zal krijgen.
- Het eerste beschikbare POI is hier Infernal Station. Dit POI heeft een Hellhole holdup-Gebeurtenis, die je kan omzeilen met een Supernatural Expert met Niveau 3 of hoger. Probeer dus snel zo'n Expert te vinden, om te voorkomen dat Expedities naar Infernal Station meteen al gaten slaan in je portemonnee.
- Zodra je je eerste Spoken Entertainment hebt gegeven, wordt de Curse Counter beschikbaar - een nuttig Vrachtobject, dat één Vloek-Event blokkeert in een Expeditie. Een Curse Counter kost 4 500 pegels.
Eveneens vrijgespeeld: de Hellhole Repellent, een Vrachtobject dat één Hellhole Holdup-Gebeurtenis afstopt, en nog goedkoop (250 centjes) te vervaardigen is.
- Als allereerste Opleiding voor je Expert kies je best voor Survival Skills; zo speel je POI Paranormal Detection Agency vrij.
- Om je sterdoelen te halen, heb je een Plebeian-Spook nodig, dat je in Endless Dump kan vinden. Het huisvesten van de Plebeian en het halen van de bijkomende sterdoelen, speelt de Séance Simulator vrij. Dit is echter een zéér duur Museumstuk (twintigduizend tisten!) en heeft veel plaats nodig, dus beslis voor jezelf of je hem echt nodig hebt.
- Let op je Geld; financieel rondkomen is in dit Museum moeilijker dan in Memento Mile (maar doenbaar als je weet wat je doet).
Vrijgespeeld bij eerste ster:
- Antique Sofa
- Antique Rug
- Winston Wailon beschikbaar als Assistent
Terug naar boven
Hoofdstuk 2
"Reis verder in de Netherworld en breng beroemde gasten naar het hotel." - Spelbeschrijving
Al gehoord van Unieke Museumstukken? Die zijn werkelijk uniek: je kan er slechts één exmeplaar van vinden. De "beroemde gasten" uit de Spelbeschrijving zijn beroemde Spoken en hun bezittingen. Raad eens wie deze Spoken/bezittingen naar het Museum mag brengen?
Speeltips:
- Nu is het moment aangebroken, je Gebouw te vergroten naar de hoek waar de grafzerk staat.
- Je hebt nu een nieuwe Assistent: Winston Wailon, een Spook! Als Spook is Winston immuun voor Verwondingen, Ziekte en MIA. Handig voor Expedities, maar hou in je achterhoofd dat eventuele andere Expeditieleden niet immuun zijn...
- Aan het begin van dit hoofdstuk wordt de Spirit Key vrijgespeeld, waarmee je drie Blokkades op de kaart kan opruimen. Haast je niet om hiermee aan de slag te gaan, want zo'n Spirit Key kost tienduizend pegels om te laten maken, en bovendien bevatten die drie Blokkades elk een MIA-Event, dat je kan blokkeren met een totaal Niveau van vijftien. Gun jezelf de tijd.
- Heb je éénmaal een Nethergate-Blokkade opgeruimd, dan wordt het Gebouw in het Oosten van het speelveld beschikbaar. Hou er rekening mee, dat je dat Gebouw niet kan vergroten, verkleinen of verkopen (het is een Beschermd Monument); binnenin mag je doen wat je wil (als je de gordijnen maar dichtdoet ;-)
- Wanhoop niet als je Unieke Spoken ervandoor gaan. Zodra ze weg zijn, kan je een nieuw Spook halen door een Expeditie.
Vrijgespeeld bij tweede ster:
- Boarded Door
- Boarded Window
Terug naar boven
Hoofdstuk 3
"De Netherworld wordt stilaan licht ontvlambaar... terugkeren is er niet meer b(r)ij." - Spelbeschrijving
De Spoken laten van zich horen met Nether Portals! Deze Portals moeten opgeruimd worden door Supernatural Experts.
Speeltips:
- Terwijl je Supernatural Experts de Nether Portals opruimen, blijft hun ander werk liggen. Waaronder het "restaureren" van je Spoken, en daar moet je goed mee oppassen: mogelijk worden ze razend en breken ze uit! Een extra Supernatural Expert aannemen is hier dan ook een goed idee, evenals het manueel verplaatsen van je Experts naar de Nether Portals die ze moeten opruimen. Een Nether Portal opruimen is geen onoverkomelijke taak, maar in tussentijd genereren deze Portals Spoken, die óók moeten worden "opgeruimd", en daardoor kan dit weleens een tijdrovende klus worden.
- Eén van de sterdoelen is het vrijspelen van het The Resting Place-POI. Hiervoor moet je Buzzbonussen activeren op 2 Beroemde Geesten en dat is geen simpele klus! Je geeft Beroemde Geesten best elk hun eigen (grote) Polterguest Room, zodat je ieder aspect van hun Omgeving kan aanpassen.
Vrijgespeeld bij derde ster:
- Salvaged Wheel
- Tall Wild Plant
- Olden Candle
Terug naar boven
Hoofdstuk 4
"De Kwade Krachten van de Netherworld staan aan de receptie. Wat kan er hier nu verkeerd lopen?" - Spelbeschrijving
Boosaardige Geesten proberen je Museum te ruïneren met Spookachtige Schimmel, Nether Portals en Bliksemschichten. Wat er hier verkeerd kan lopen? Zowat alles...
Speeltips:
- De eerste uitdaging is de Spookachtige Schimmel, in het spel Hell Mould genoemd. Deze Schimmels worden verwijderd door je Conciërges. Als de verwijdering niet snel genoeg naar jouw zin gaat, aarzel dan niet om manueel Conciërges op te pakken en naast de Schimmel neer te zetten.
- Je moet de Rickety Rubbish of de Riddleme Bridge-Blokkade opruimen, en het zijn allebei gevaarlijke Blokkades, met ieder zomaar eventjes drie MIA-Events. Voor de ene moet je vier Conciërges gebruiken; de andere vereist vier Assistenten. Let goed op bij het organiseren van je Expeditie en je Opleidingen!
- En ook hier duiken de Nether Portals weer op: "doorgangspoorten" naar de Spokenwereld, die Spoken voortbrengen. En deze Spoken veroorzaken last bij je Bezoekers, door ze te doen te schrikken. Dus best maar snel opruimen, die Portals. Hier geldt dezelfde waarschuwing als in Hoofdstuk 3: zorg dat je genoeg Supernatural Experts hebt, plaats ze manueel bij de Portals, en let goed op de Spoken in je Polterguest Rooms!
- Tenslotte bestoken de Spoken je met bliksemschichten, die schroeiplekken veroorzaken. Deze moeten opgeveegd worden door Conciërges.
Vrijgespeeld bij vierde ster: Terug naar boven
Hoofdstuk 5
"Verover de Netherworld en haal beruchte gasten naar het hotel." - Spelbeschrijving
In de Grote Finale van Wailon Lodge moet je de twee gevaarlijkste Spoken uit de hele Netherworld naar je Museum halen en tentoonstellen: Hester en Humphrey Hellhole! Reken maar dat je alle registers zal moeten opentrekken om dit tot een goed einde te brengen.
Speeltips:
- Je moet twee Percelen achter de brug vrijspelen. Voor wie ze niet meteen kan vinden (zoals ik): draai het speelveld zó, dat de Helipad rechtsboven en de Hoofdingang onderaan staan. De twee Percelen bevinden zich dan helemaal Zuidwaarts.
- Eén van die Percelen speel je vrij door Buzzbonussen te activeren, op dertig Museumstukken én op negentig procent van de Spoken in je Polterguest Rooms. Vooral dat laatste is niet gemakkelijk. Je kan dit doel bereiken langs een "omwegje": de Spoken waarop je géén Buzzbonussen weet te activeren, kan je (tijdelijk) in je Inventory bijhouden. Ze tellen dan even niet meer mee, en zo kom je toch aan negentig procent.
- Het andere Perceel speel je vrij door honderd Bezoekers met vijftig Kennis te ontvangen (niet zo moeilijk) en door twintigduizend tisten aan donaties voor niet-Bovennatuurlijke Museumstukken te ontvangen. In de Netherworld-kaart kan je enkele Botanische Museumstukken vinden (weliswaar met een Bovennatuurlijk kantje, maar ze worden als Botanisch Museumstuk opgelijst). Gebruik deze Planten voor de gevraagde donaties.
- En jawel hoor, ook hier gebeurt het weer: de nieuw vrijgespeelde Percelen bevatten Nether Portals die Spoken genereren. Zet je Experts desnoods manueel bij de Portals, en wacht met nieuwe Expedities tot alle Portals (en Spoken) opgeruimd zijn.
Vrijgespeeld bij vijfde ster:
- Netherworld Mega Map
- Netherworld Map
Terug naar boven
In de Zandbak
"Het Hotel is tot nu toe weliswaar een continue mislukking, maar van hieruit kan het nu alleen nog maar bergop gaan." - Spelbeschrijving
De Zandbakversie van Wailon Lodge heeft een belangrijk verschil met de Campagneversie: Winston Wailon is hier namelijk niet beschikbaar als Personeelslid... Dat is overigens geen ramp, maar het speelt wat moeilijker, omdat Winston immuun is aan fysieke Verwondingen of MIA's. Je zal hier dus wat voorzichtiger moeten zijn als je je Assistenten op Expeditie stuurt.
Terug naar boven
Terug naar de Locaties-site
| |